Een van de meest bevrijdende inzichten die ik ooit kreeg, was deze:
Je bent niet verantwoordelijk voor wat een ander van je vindt.
Dat klinkt misschien eenvoudig.
Maar denk er eens over na.
Hoeveel keuzes maak jij omdat je bang bent voor de mening van anderen?
Hoeveel energie besteed je aan het uitleggen van jezelf?
Hoe vaak probeer je ervoor te zorgen dat iedereen je begrijpt, waardeert of goedkeurt?
Jarenlang dacht ik dat ik iedereen mee moest krijgen.
Dat mensen moesten begrijpen waarom ik bepaalde keuzes maakte.
Dat ze het ermee eens moesten zijn.
Dat ze het moesten waarderen.
Maar hoe harder je probeert de mening van anderen te beรฏnvloeden, hoe meer energie je verliest.
Je hebt geen controle over de gedachten van een ander
Wat iemand van jou vindt, ontstaat niet in jouw hoofd.
Het ontstaat in dat van de ander.
Iedereen kijkt door zijn eigen bril naar de wereld.
Gebaseerd op ervaringen, overtuigingen, verwachtingen en emoties.
Daardoor kunnen twee mensen precies hetzelfde zien en toch iets totaal anders ervaren.
Dat betekent ook dat je nooit volledig kunt bepalen hoe iemand jou ziet.
En dat hoeft ook niet.
De behoefte om iedereen tevreden te houden
Veel mensen dragen onbewust een enorme last met zich mee.
Ze willen niemand teleurstellen.
Niemand kwetsen.
Niemand tegen zich in het harnas jagen.
Het gevolg?
Ze passen zich voortdurend aan.
Ze zeggen vaker ja dan ze eigenlijk willen.
Ze houden rekening met iedereen, behalve met zichzelf.
En dat kost ontzettend veel energie.
Wat gebeurt er als je loslaat?
Op het moment dat je accepteert dat je niet verantwoordelijk bent voor de mening van anderen, gebeurt er iets bijzonders.
Je wordt lichter.
Vrijer.
Rustiger.
Niet omdat kritiek verdwijnt.
Niet omdat iedereen je ineens aardig vindt.
Maar omdat je stopt met vechten tegen iets waar je geen controle over hebt.
Je richt je energie weer op wat wรฉl van jou is:
Je keuzes.
Je gedrag.
Je intenties.
Je leven.
Een vraag voor jou
Hoeveel energie kost het jou nog om iedereen tevreden te houden?
En wat zou er veranderen als je die energie weer aan jezelf mocht besteden?
Bekijk hieronder de video waarin ik hier dieper op inga.

