De Kerst is voor veel mensen een tijd van ontspanning, van gezelligheid, van samenzijn met vrienden en familie. En van lekker eten. De week vóór en rond Oud & Nieuw, met oliebollen en appelflappen, wordt de mooiste tijd van het jaar genoemd. Door velen.

Voor mensen met een eetstoornis is het vaak de moeilijkste tijd van het jaar. Alle vaste rituelen komen die dagen onder druk te staan. Eetmomenten zijn op een andere tijd, er is ander eten, alles lijkt in het teken van eten te staan. Dat alles is vaak heel verwarrend, lastig en confronterend voor iemand die een eetstoornis heeft.

Veel stress

Stressvrije kerst met een eetstoornis - Ron MeijeringIk weet nog goed van toen ik midden in de anorexia zat dat ik heel veel stress kreeg, alleen al van de gedachten aan Kerst. Wat het voor mij zo moeilijk maakte? De onzekerheid, de angst de controle te verliezen: je weet niet wat er komen gaat. Wat wordt er bedacht? Hoe krijgt dat vorm? Wat gaan we eten, en waar? Krijg ik de kans naar buiten te glippen om veel te bewegen en verbranden? Of zit ik binnen vast, met allemaal ogen om me heen die extra op mij letten?

Ik merk het ook bij de meisjes en jongens die ik als coach nu begeleid. Het vooruitzicht op de Kerstdagen, naar het onbekende en ongewisse… Dat levert zoveel stress op, en er is goed nieuws voor die worstelende meiden en jongens. En hun families. Er zijn zeker mogelijkheden om de Kerstdagen leuk en minder stressvol door te komen.

Mijn tips voor een stressloze kerst:

  • Spreek van te voren af wat er wordt gegeten en wat jij gaat eten. Kijk samen met je ouders wat haalbaar is, en sluit compromissen;
  • Als er familie of vrienden worden uitgenodigd, bespreek ook met hen (of laat je ouders dat voor je doen) van te voren wat de afspraken zijn over het eten en vraag of ze zich er niet mee willen bemoeien;
  • Als jullie uit eten gaan, vraag van te voren het menu zodat je weet wat ze kunt kiezen en geef zonodig alvast jouw bestelling door;
  • Als jullie worden uitgenodigd bij anderen te eten, vraag wat er wordt gegeten en maak hierover afspraken met je ouders en met de gastheer;
  • Is dat allemaal te veel, qua eten en spanning, spreek dan af dat je gewoon je eetlijst volgt. Zorg dat de dingen van de eetlijst in huis zijn, neem ze mee als jullie ergens naar toe gaan;

Sluit tijdens deze dagen samen met je ouders of familie een wapenstilstand: geen geruzie over eten.
Met goede afspraken vooraf zorg je ervoor dat de spanning niet alles gaat overheersen. Dat de eetstoornis niet nog meer verstoort. Het verlaagt de kansen op onverwachte, ongewenste verrassingen en vervelende situaties. Vrede op aarde.

‘Gewoon’ genieten

Ik wens jullie allemaal een heel fijne, stressvrije en liefdevolle Kerst toe. En daarna een prachtig nieuwjaar waarin jullie als gezin weer leren ‘gewoon’ te genieten. Van alles. Van elkaar. Met elkaar.

× Heb je een vraag? Stuur me dan een WhatsApp bericht.